در ادامه این مطلب فایلهای
انجام
شیب استارت مقدار زمانی است که
اگر الکتروموتور و یا موتور القایی در زمان راه اندازی بدون بار باشد موتور احتمالا نیاز به تنظیم زمان صعود استارت کوتاهتری داشته باشد و اگر موتور به میزان زیادی بارگزاری شده باشد. زمان صعود در هنگام استارت احتمالا طولانی تر خواهد شد.
شیب (رمپ) توقف هنگامی استفاده می شود که توقف نرم موتور مورد نیاز باشد.، برای مثال در یک پمپ یا نوار نقاله. شیب توقف مقدار زمانی است که الکتروموتور از ولتاژ کامل به ولتاژ صفر یا مقدار اولیه می رسد. اگر زمان شیب (رمپ) در مقدار صفر تنظیم شود توقف همانند یک توقف مستقیم و بی وقفه انجام می شود.
شکل 1- دیاگرامی که شیب راه اندازی، شیب توقف و ولتاژ اولیه را نشان می دهد.
بعضی اوقات ولتاژ یا گشتاور پیاده نامیده می شود، این نقطه ای است که
از اینرو خیلی مهم است سطح ولتاژی را بیابیم که به قدر کافی زیاد باشد تا موتور بتواند مستقیما تیک اف کند تا از گرمایش غیر ضروری آن جلوگیری شود.
محدودیت جریان می تواند در جاهایی استفاده شود که جریان راه اندازی محدود شده مورد نیاز باشد، یا در راه اندازی هایی مخصوص کارهای سنگین و هنگامی که دستیابی به استارت خوب و تمام عیار با تنظیم کردن ولتاژ اولیه و رمپ استارت به تنهایی ممکن نباشد.
در این حالت هنگامی که جریان به مقدار محدود شده خود برسد
شکل 2 – عملکرد محدودیت جریان در استفاده از
ولتاژ Step down نوع خاصی از رمپ توقف را ارائه می کند. مقدور است ولتاژ را به گونه ای تنظیم کنید و آن را در سطح ولتاژ کمی قرار دهید که سرعت موتور با دریافت فرمان توقف شروع به کاهش ناگهانی کند.
برای موتورهایی که به مقدار کمی بارگزاری شده اند سرعت تا رسیدن ولتاژ موتور به مقدار خیلی کم، کاهش نخواهد یافت. اما استفاده از عملکرد ولتاژ Step down می تواند این پدیده را حذف کرده و به طور ویژه در توقف پمپها مفید می باشد.
شکل 3 – شکل موجی که عملکرد ولتاژ Step down یک
همانطور که در شکل بالا ملاحظه می شود برای توقف سریعتر موتور ولتاژ آن را به 50% ولتاژ نامی تقلیل داده و سپس با رمپ توقف به 30% رسیده است در صورت شروع توقف با 100% ولتاژ نامی در پایان شیب توقف به 80% می رسید که تغییر محسوسی در سرعت موتور ملاحظه نمی شد.
جریان نامی قابل تنظیم موتور اجازه می دهد جریان نامی موتور بر روی